Blog

Latest Industry News

Test Toyota bZ4X: S plne elektrickým SUV za zážitkami pri vode

Elektromobil Toyota bZ4X má veru nezvyčajný názov. Skratka „bZ“ značí pre nulové emisie – „beyond-zero“, označenie „4“ má znamenať veľkostné prevedenie a „X“ zrejme znamená „crossover“. Krkolomný názov však nie je podstatný – dôležitejšie je, ako auto poslúži v praxi. Rozhodol som sa spojiť príjemné s užitočným a s plne elektrickým SUV od Toyoty som sa vydal na niekoľko vodných plôch. Čím vozidlo príjemne potešilo a z čoho som bol naopak sklamaný? Toto je test na elektromobil Toyota bZ4X.

Test Toyota bZ4X: Cena na Slovensku, výbava a konkurencia


Toyota bZ4X
 je dostupná v troch „triedach“ – Comfort (od 48 990 €), Prestige (od 52 990 €) a Executive (od 57 790 €), ktorú som mal na test ja aj so všetkou doplnkovou výbavou. Variant s pohonom 4×4 začína v tomto prevedení na cene 60 590 €. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies je mimochodom dostupná aj v konfigurácii Prestige. Pre viac informácií ohľadom predávaných verzií a možnej dodatočnej výbavy vám odporúčam pozrieť si stránku s konfigurátorom od samotnej automobilky. K dispozícii sú nasledovné farebné prevedenia.

  • Biela platinová s čiernou strechou
  • Strieborná zamatová s čiernou strechou
  • Sivá kovová s čiernou strechou
  • Červená karmínová s čiernou strechou
  • Modrá nočná s čiernou strechou

Čalúnenie interiéru môže byť čierne alebo svetlé. Používa sa syntetická koža. Určité prvky kabíny sú vyhotovené z textílie a pôsobia celkom zaujímavo. Konkurenciou pre elektromobil Toyota bZ4X môže byť napríklad Tesla Model YVolkswagen ID.4, Volkswagen ID.5Hyundai IONIQ 5 či KIA EV6.

Parametre

 

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4690 x 1860 x 1650 mm
Rázvor 2850 mm
Objem batožinového priestoru 441 l
Hmotnosť vozidla 2275 kg
Výkon motorov 160 kW (2x 80 kW)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,9 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Maximálny krútiaci moment 336 Nm
Pohon Pohon všetkých štyroch kolies
Dojazd (udávaný výrobcom) 411 km
Spotreba energie (udávaná výrobcom) 17,9 kWh / 100 km
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC) 147 kW / 6,6 kW
Kapacita batérie (netto / brutto) 64 kWh / 71,4 kWh
Predné zavesenie Vzpery MacPherson
Zadné zavesenie Dvojité lichobežníkové
Predné brzdy Ventilované kotúčové
Zadné brzdy Ventilované kotúčové
Minimálna svetelná výška 177 mm
Predný nájazdový uhol 17,7 °
Zadný nájazdový uhol 25,4 °
Počet sedadiel 5
Počet airbagov 7
Cena 61 490 €

 

Test Toyota bZ4X: Výkon, jazda, režimy a rekuperácia

 

Výkon tohto elektromobilu zabezpečujú dva elektromotory o výkone 80 kW. Jeden sa stará o pohon predných kolies a druhý zas o pohon tých zadných. Odráža sa to na skvelej dynamike jazdy. Auto reaguje na stlačenie plynového pedálu okamžite a akcelerácia je veľmi príjemná. Toyota bZ4X zrýchľuje celkom citeľne aj z úplného pokoja. Z 0 na 100 km/h sa dostanete v priebehu 6,9 sekundy. Do sedadla vás však najviac pritlačí vtedy, keď budete akcelerovať z rýchlosti približne 30 km/h až na tých 90 km/h.

Režimy dynamiky jazdy na výber nie sú žiadne. Je tu síce tlačidlo „Eco“, no po jeho aktivácii som úbytok výkonu nezaznamenal a preto som si nebol vôbec istý, o čo ma tento mód ochudobnil z pohľadu na jazdu. S týmto autíčkom sa nebudete musieť báť ani predbiehania a určite ani trochu offroadovej aktivity. V zimnom alebo vo všeobecnosti nepriaznivom počasí si vozidlo poradí so zapadnutím v snehu, uviaznutím v blate a s ďalšími prekážkami, ktoré vás môže stretnúť napríklad v lesnej ceste.

Asistenta aktivujete stlačením tlačidla s označením X-Mode počas toho, ako je vozidlo v pokoji. K dispozícii sú režimy pre sneh / štrk a hlboký sneh / blato. Prvý zmienený mód je ideálny pre jazdu v pomalej rýchlosti na zamrznutej alebo inak klzkej ceste. Hodí sa aj počas offroadu na štrku či dokonca v plytkej rieke. Druhý režim príde vhod v prípade, kedy môžete s autom jednoducho zapadnúť do hlbšej snehovej pokrývky alebo blata.

Pri zvolení ktoréhokoľvek z režimov sa aktivuje ak takzvaný DAC – Downhill Assist Control, alebo aj asistent riadenia pri zostupe na strmej vozovke. Auto bude jazdiť pomaly konštantou rýchlosťou a vodič nemusí používať žiaden pedál – stačí sa sústrediť iba na navádzanie automobilu do zákrut. K dispozícii je aj Grip Control, teda asistent počas jazdy buď do kopca alebo z kopca. Zabezpečuje lepšiu priľnavosť auta k vozovke. Intenzitu tohto asistenta si nastavíte pomocou malej páčky nachádzajúcej sa napravo od tlačidla pre aktiváciu X-Mode. Je potrebné zmieniť, že X-Mode je k dispozícii len v prevedení Toyota bZ4X s pohonom všetkých štyroch kolies.

Rekuperácia sa zapína tlačidlom s ikonkou nohy na pedáli a potreboval som ju zapnúť vždy po začatí jazdy – nedá sa ju zapnúť raz a navždy. Intenzita rekuperácie nie je upraviteľná, no v základnom nastavení je našťastie aspoň pre mňa dostatočne silnou. Väčšinu času som jazdil iba za pomoci jedného pedálu bez potreby používania brzdového pedálu.

Parkovací asistent

Stlačením tlačidla s písmenom P aktivujete parkovacieho asistenta. Na displeji infotainmentu sa zobrazí pohľad na voľné parkovacie miesta. Na vami požadované miesto stačí kliknúť a automobil doň sám zaparkuje. Dokáže parkovať aj pozdĺžne. Celý proces väčšinou prebehne úspešne, avšak nastali aj situácie, kedy auto zastavilo, pretože si systém myslel, že niekam nabúra. V takom prípade to musíte skúsiť znova alebo preberiete kontrolu a zaparkujete ručne. Počas dažďa sa niekedy zmiatli senzory a parkovacie miesto softvér videl napríklad aj v múre. Nie je to dokonalé, avšak keď všetko prebehne v poriadku (väčšinu času), tak ide o skvelého pomocníka. Auto vie v prípade potreby aj samé vyparkovať z miesta.

Adaptívny tempomat a asistenti riadenia


Adaptívny tempomat
 fungoval podľa mojich očakávaní. Stačí stlačiť príslušné tlačidlo na volante a tempomat sa aktivuje. Rýchlosť sa prispôsobuje autu pred vami a môžete si iným tlačidlom voliť akú vzdialenosť má ACC dodržiavať. Automobil síce snímal aj značky, no rýchlosť im neprispôsobil, čo mi však nevadí. Radšej si pomocou tlačidiel rýchlosť počas zapnutého systému ACC rýchlosť ručne znížim, respektíve zvýšim. Držanie v pruhu bolo celkom spoľahlivé, no v prípade zúženej vozovky aj otravné – vtedy túto funkciu neodporúčam používať.

Test Toyota bZ4X: Spotreba

Výrobca udáva, že Toyota bZ4X má spotrebu 17,9 kWh / 100 km. V praxi som tento údaj otestoval v Poprade a jeho okolí. Keďže ide o zážitkový test, vydal som sa aj na pár vodných nádrží. Musím poznamenať, že zapnutie klimatizácie z ukazovateľa dojazdu uberie až 30 – 50 kilometrov. Auto som testoval so staršou verziou firmvéru, ktorá ukrátila reálny dojazd približne až o 130 km pre účel zväčšenia rezervy.

Po aktualizácii je údajne rezerva menšia a pohybuje sa niekde na úrovni 30 – 40 km. Ukazovateľ dojazdu vám tak ukáže pri rovnakom percentuálnom nabití akumulátora ešte približne 90 km v porovnaní s 0 km pred aktualizáciou. Rezerva bola predtým podľa môjho názoru až nezmyselne veľká a teraz by to už malo byť v poriadku. Je ale dobré vedieť, že po „úplnom vybití“ máte ešte niekoľko kilometrov dojazdu k dobru, no určite by som to byť vami netestoval.

Levočská priehrada

Začali sme výletom na Levočskú priehradu. V aute sedeli štyri osoby. Začiatok bol v Poprade a do Levoče sme sa dostali po diaľnici. K priehrade sme sa dostali po takzvanej „Žabej ceste“, na ktorej sme sa presvedčili o výbornom držaní auta v kopci.

Pohon 4×4 bol naozaj citeľný a strmý kopec bol pre vozidlo úplnou hračkou. Do cieľa sme sa dostali až v podvečerných hodinách a odmenený sme boli veľmi peknou oblohou počas západu slnka. Toyota bZ4X hlásila spotrebu v rozmedzí 20 – 21 kWh / 100 km.

Liptovská Mara

Ďalšou vodnou nádržou, na ktorej som mal zastávku, bola Liptovská Mara. Vydal som sa na ňu sám, auto nemalo žiaden ďalší hmotný náklad. Počas cesty kde-tu zapršalo. Mojou cieľovou destináciou bol Liptovský Trnovec. Začínal som v Poprade, vyšiel som na diaľnicu, jazdil rýchlosťou 130 km/h a zišiel som z diaľnice v Liptovskom Mikuláši. Po pár minútach jazdy po meste a ceste druhej triedy som bol v cieli s výslednou spotrebou 21,3 kWh / 100 km. Naspäť som išiel po identickej trase a po zresetovaní počítadla v Poprade elektromobil zahlásil 23,1 kWh / 100 km. Výsledná celková spotreba bola 22,5 kWh / 100 km. Celá jazda aj s cestou späť mala dĺžku približne 120 km.

Vodná nádrž Sigord

Rozhodol som sa aj pre návštevu vodnej nádrže Sigord. Cesta začala v Poprade. Vyšiel som na diaľnicu a zišiel som z nej v Prešove. Po niekoľkých minútach jazdy v rámci mesta a cez dediny po ceste 2. triedy sme sa s jedným spolujazdcom dostali do našej cieľovej destinácie s konečnou spotrebou 19,6 kWh / 100 km.

Priehrada Bukovec a test spotreby na diaľnici

Po návšteve priehrady Sigord sme opäť pokračovali do Prešova smerom na Košice. Prešli sme cez metropolu východu do Bukovca, kde sme si oddýchli pri miestnej vodnej ploche. Celková spotreba až z Popradu vrátane zastávky na priehrade Sigord činila 19,7 kWh / 100 km. Ak by vás zaujímala spotreba na trase Poprad – Košice, tak tá dosahovala 21,5 kWh / 100 km. Cesta naspäť hore do Popradu vykazovala priemernú spotrebu 24 kWh / 100 km. S takouto spotrebou je možné dosiahnuť dojazd na diaľnici na úrovni približne 300 km. Počas celej doby boli na palube dve osoby.

Bonus: Belianska jaskyňa

Keďže takmer počas celého týždňa nášho testovania pršalo a návštevy vodných nádrží neboli možné počas každého dňa, rozhodol som sa pre výlet do Belianskej jaskyne. Cestu do nej som absolvoval z Popradu cez Tatranskú Lomnicu (28 km) s dvoma osobami na palube. Spotreba sa vyšplhala na 16,9 kWh / 100 km. Z dôvodu hustejšej premávky sme išli väčšinou rýchlosťou 70 km/h.

V cieli som počítadlo spotreby vynuloval. Po návšteve sme boli v aute štyria a naspäť do Popradu sme išli cez Veľkú Lomnicu (26 km). Ukazovateľ spotreby zaznamenal 15,3 kWh / 100 km. Naspäť sa už dalo ísť rýchlejšie, väčšinou 90 km/h. Jazda ale pochopiteľne prebiehala z kopca.

Spotreba v meste a kombinovaná spotreba

Po 40 až 50-kilometrovej jazdy po Poprade s krátkymi úsekmi s maximálnou povolenou rýchlosťou 70 km/h bola spotreba auta 17,2 kWh / 100 km. Zopár kilometrov som prešiel aj po Košiciach, ktoré majú hustejšiu premávku a jazda prebiehala kvôli zhoršenej dopravnej situácii pomalšie. Toyota bZ4X vykazovala po jazde spotrebu 14,9 kWh / 100 km. S autom som sa vybral aj na dynamickejšiu jazdu s množstvom zákrut po obciach v okolí Popradu. Nechýbali ani mierne zmeny v prevýšení.

Celý úsek mohol mať medzi 50 až 60 km. Ukazovateľ spotreby zobrazoval 17 kWh / 100 km. Na 23 km dlhej trase po cestách druhej triedy a obciach bola kombinovaná spotreba na úrovni 16,8 kWh / 100 km. V Poprade som začínal aj končil, čiže do úvahy sú zobrané aj výškové rozdiely, kde mohla zaúčinkovať rekuperácia. Po rovnakých cestách som sa vracal aj späť. Kombinovaný dojazd dosahuje približne 380 km. Jazdou čisto iba v meste by som počítal s maximálnym dojazdom na úrovni 420 – 450 km.

Test Toyota bZ4X: Batéria a nabíjanie

Akumulátor elektromobilu Toyota bZ4X má celkovú kapacitu 71,4 kWh, avšak tá využiteľná dosahuje 64 kWh. Výrobca udáva dojazd 411 km. Maximálny podporovaný nabíjací výkon činí 147 kW na DC nabíjačkách a iba 6,6 kW na AC. Domáce nabíjanie tak bude pomalšie. Automobilka vám pribalí kábel na nabíjanie z klasickej jednofázovej elektrickej siete.

Na 150 kW nabíjačke som sa zo 17 % na 80 % dostal v priebehu 30 minút. Nabíjanie z 80 % na 90 % prebiehalo až ďalšiu pol hodinu. Ako môžete vidieť na priloženom grafe, výkon počas nabíjania klesal veľmi výrazne a na maximálnej podporovanej úrovni sa príliš dlho neudržal. Nabitie o potrebných 60 % však prebehlo celkom rýchlo, takže sa nemôžem sťažovať.

Test Toyota bZ4X: Infotainment a navigácia

Infotainment a navigácia sú najväčšou slabinou tohto elektromobilu. Také sklamanie som úprimne nečakal. Prekáža mi najmä to, že systém mi nijak nedokáže ukázať percento nabitia batérie, iba odhadovaný dojazd. A verte tomu, že odhad dojazdu je veľmi zlý. Neberie do úvahy terén, premávku a myslím si, že ani žiadne ďalšie faktory, ktoré by mohli výsledný dojazd ovplyvniť. Od navigácie nečakajte, že by vám ukázala percentá batérie v cieli. Úroveň nabitia uvidíte iba počas nabíjania. Keď ho môžem vidieť vtedy, tak prečo nie aj za ostatných okolností?

Vo vstavanej navigácii nie je možné vidieť žiadne nabíjačky v okolí (aspoň u nás na Slovensku nie) a tak si cestou neviete naplánovať zastávky na nabíjanie. Možnosť zobrazovania nabíjacích bodov bola samozrejme v nastaveniach aktivovaná. Dvakrát sa mi kvôli absencii týchto vecí stalo, že som do cieľa dorazil už len z posledného aj napriek tomu, že odhad dojazdu bol ešte celkom štedrý a v cieli mi malo ostať 40 – 70 km k dobru (počas cesty sa tento odhad veľmi menil, no aj tak nebol presný). Iné modely, ktoré majú v Auto – Valas v Košiciach k dispozícii, percentá nabitia akumulátora podľa ich slov zobrazujú. Váš model teda môže mať lepší prehľad o dojazde, no to už ja žiaľ dokázať neviem. Hodnotiť musím to, čo som mal k dispozícii.

Samotné mapy nie sú na mnohých miestach aktualizované, čo sa však dá ešte odpustiť. S infotainmentom som nebol veľmi spokojný a preto som častejšie využíval buď Apple CarPlay alebo Android Auto. Tie fungujú skvelo. Trochu mi ale prekážalo, že Android Auto fungovalo iba drôtovo, zatiaľ čo Apple CarPlay bolo možné spustiť i bezdrôtovo. V systéme veľa možností nenájdete. Možné je nastaviť veľkosť nabíjacieho prúdu počas nabíjania a tiež aj obmedziť, na akú úroveň SoC sa má auto nabiť.

Za volantom sa nachádza malý displej na zobrazenie aktuálnej rýchlosti, spotreby, celkovej prejdenej vzdialenosti a taktiež ukazuje aj odhadovaný dojazd, informácie o držaní v pruhoch, nastavení tempomatu a dodržiavaní vzdialenosti. Uvidíte na ňom aj aktuálne rýchlostné obmedzenie, vonkajšiu teplotu a čas. Nachádza sa od volantu pomerne ďaleko, no veľmi rýchlo som si zvykol. Heads-up displej tu nenájdete, ale ani ho nie je potrebné mať, keďže táto obrazovka sa nachádza, ako som už zmienil, celkom ďaleko od vodiča, až pri čelnom skle.

Test Toyota bZ4X: Exteriér

Exteriér je jednou z obrovských predností tohto automobilu. Niekomu sa viac páčila zadná strana, no podľa mňa je najkrajšou časťou práve predok. Využíva sa veľa tvrdených plastov, no výsledný dizajn nijak nenarušujú – práve naopak. Sú matné a autu dodávajú štýl. Testoval som biele prevedenie s čiernou strechou, ktoré Toyote bZ4X jednoznačne pristane. Zadná strana má agresívne krivky, ktoré sme už na niektorých vozidlách značky Toyota videli. Koniec koncov, názor na vzhľad tohto elektromobilu si už musí každý spraviť sám.

Test Toyota bZ4X: Interiér

V interiéri ma ihneď zaujalo veľké strešné okno. To sa otvoriť nedá, ale v prípade potreby je ho možné zakryť. Zaťahovanie je motorizované a ovláda sa tlačidlom pri predných horných interiérových svetlách. Čo sa mi vo vnútri auta nepáčilo, je dizajn volantu. Ten je podľa môjho názoru naozaj hrozný, pôsobí akoby bol z nejakého starého auta. Má možno taký offroadovejší štýl, čo bolo asi zámerom automobilky.

Klimatizácia funguje veľmi dobre. Po jej zapnutí je celá kabína do pár sekúnd schladená a dá sa v nej príjemne dýchať aj za horúceho počasia. Vyfukovanie klimatizácie / vyhrievania sa nachádza aj vzadu. Veľmi musím pochváliť aj klimatizované predné sedadlá. Nastaviť je možné tri úrovne chladenia a je to veľmi citeľné. Z auta už vďaka tomu nikdy nevystúpite so spoteným chrbtom – to sa počas leta bez pochýb hodí. Takúto sedačku by som chcel mať doma. K dispozícii je aj ich vyhrievanie. Zmena polohy sedadiel prebieha elektronicky. Uložiť je možné dve polohy. Disponujú aj funkciou masáže. Volant je vyhrievaný a efekt je po zapnutí funkcie pár sekúnd až minút na to dosť citeľný.

Batožinový priestor má objem 441 litrov. Miesta je v ňom veľmi veľa no napríklad pre prenos väčších krabíc alebo iných predmetov budete musieť sklopiť zadné sedačky – zadné okno má pomerne ostrý sklon a kvôli tomu je batožinový priestor zvrchu kratší. Po sklopení zadných sedadiel nevznikne úplná rovina, no myslím si, že v prípade potreby je možné v aute aj spať. Oblasť medzi prednými sedadlami je vyplnená priestorom na nabíjanie smartfónu, pod ktorým sa nachádza priestor pre ďalšie drobnosti. Opierka na ruku v sebe ukrýva dosť veľa úložného priestoru. Na strane spoluvodiča nad priestorom pre nohy sa nenachádza žiaden úložný priestor, čo je škoda. Prostredné sedadlo vzadu je možné sklopiť a použiť ako držiak na nápoje, respektíve ako opierku na ruku.

Čelné sklo je vyhrievané a nachádzajú sa na ňom drobné bodky. Ak si ich raz všimnete, budete si ich potom všímať aj častejšie. Reálne ale nepredstavujú žiadne výraznejšie rušenie vo výhľade, jednoducho tam sú a musíte si na to zvyknúť. Popravde, ak by ma na ne spolucestujúci neupozornil, možno si ich ani nevšimnem. Nesústredil som sa na to. Pre účely nabíjania telefónov a ďalších zariadení sú po kabíne rozmiestnené USB-C porty. Tie sa nachádzajú ako vpredu, tak aj vzadu.

Reproduktory a prehrávanie hudby

Mnou testované vozidlo malo reproduktory značky JBL, ktoré sú za 900-eurový príplatok. Je ich celkovo deväť a hrajú naozaj dobre, basy sú výrazné a nemám im veľmi čo vytknúť, asi len tú vyššiu cenovku. Bolo by zaujímavé ich porovnať s reproduktormi, ktoré prichádzajú s autom v základnejšej výbave. V systéme mi chýbala možnosť akokoľvek modifikovať ekvalizér. Možno by sa z nich dalo vyťažiť ešte viac, no jednoducho to infotainment neumožňuje. Hrajú výborne aj bez toho.

Za slabiny považujem pomalšie AC nabíjanie o maximálnom výkone 6,6 kW, veľmi chudobný infotainment a navigáciu, ktorá vám neukáže nabíjacie body vo vašom okolí a v mojom prípade nebolo možné zistiť ani presné percento nabitia akumulátora. Odhad dojazdu je nepresný, na čo som si musel dávať obrovský pozor. Auto na druhú stranu poteší aj maličkosťami, ako napríklad veľmi efektívnou klimatizáciouklimatizovanými sedadlami, veľmi dobre fungujúcim parkovacím asistentom a skvelým ACC.

Plusy:

  • Veľa priestoru
  • Strešné okno
  • Slušný dojazd
  • Dostatočne rýchle DC nabíjanie
  • Pekný agresívny vzhľad
  • Dostatok výkonu
  • Pohon 4×4
  • Veľmi efektná klimatizácia
  • Klimatizované predné sedadlá
  • Výborný parkovací asistent

Mínusy:

  • Pomalšie AC nabíjanie
  • Chudobný infotainment
  • Málo informácií o spotrebe
  • Neukazujú sa percentá nabitia batérie
  • Nepresné údaje o zostávajúcom dojazde
  • Nie veľmi sympatický dizajn volantu
  • Niekomu môžu prekážať použité plasty na karosérii
  • Android Auto funguje iba po pripojení telefónu káblom

Test Toyota bZ4X: Záverečné zhodnotenie

Testovanie Toyoty bZ4X som si veľmi užil. Potešili ma jazdné vlastnosti vďaka pohonu 4×4, množstvo priestoru, veľmi pekný exteriér a pomerne dobrá výdrž batérie, ktorá je po aktualizácii ešte lepšia. Nabíjanie z 20 % na 80 % je taktiež celkom svižné a prebehne maximálnym nabíjacím výkonom (147 kW) už za 30 minút.

Back to top